سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تو را درودى گویند درودى گوى از آن به ، و چون به تو احسانى کنند ، افزونتر از آن پاداش ده ، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست . [نهج البلاغه]
 
جمعه 90 اردیبهشت 2 , ساعت 4:24 عصر

کودک و لکنت
حقیقت این است که پاسخ دادن به این سؤال بسیار مشکل و بعضاً دلسرد کننده است ، زیرا به رغم آنکه امروزه اطلاعات نسبتاً وسیعی درباره لکنت داریم، اما هنوز نمی توانیم پاسخی روشن و قطعی درباره علت بروز لکنت زبان داشته باشیم . لذا بهتر است پاسخ به این سؤال را این گونه آغاز کنیم که : ما نمی دانیم ، اما به نظر می رسد که لکنت کودکان دلایل متعددی داشته باشد و این دلایل یا علل به وجود آورنده لکنت از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. بعضی از اوقات لکنت زبان کودک بدون آنکه علت یا علل اولیه آن وجود داشته باشد و یا مؤثر بوده باشد ، همچنان ادامه می یابد .
شواهد و تجارب علمی نشان می دهد که بعضی از کودکان ، بخصوص در سالهای رشد ، در زمینه ی حفظ ترتیبات زمانی و هماهنگی های حرکات عضلات ظریف دستگاه گویایی که لازمه گویش روان و سلیس است ، دچار مشکل اساسی هستند. همان گونه که ضعف در هماهنگی عضلات درشت موجب به هم خوردن تعادل کودک در راه رفتن می شود ، به ویژه زمانی که تازه راه رفتن را تجربه می کند ، فقدان هماهنگی لازم در کنترل عضلات ظریف دستگاه گویایی نیز ممکن است موجب ناروانی کلامی او شود. هنگامی که کودک یاد می گیرد عضلات گویایی خود را کنترل نماید ، لکنت زبان ممکن است همچنان ادامه داشته باشد ؛ اگر چه در این شرایط ، در بعضی از کودکان لکنت زبان به تدریج از بین می رود. با توجه به حقایق موجود ، باید بر این باور باشیم که به غیر از عللی که در زمینه بروز لکنت می شناسیم ، عوامل ناشناخته دیگری نیز هستند که سبب استمرار و توسعه لکنت زبان می شوند از جمله :

ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ