سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ کارها نزد خدا، شادمان ساختن مؤمن است، از طریق برطرف ساختن گرسنگی اش و یا زدودن اندوهش . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 90 اردیبهشت 2 , ساعت 4:26 عصر

اختلالات شخصیتی
هر چند که علت اختلالات شخصیتی ناشناخته است، نظریه های زیست شناختی،اجتماعی و روان پویشی سعی در شرح علت این اختلالات دارند.موارد فهرست شده در زیر لینکهایی(رابطهایی) هستند که حاوی اطلاعاتی در مورد اختلالات رایج شخصیتی می باشند.
شرح مختصر اختلالات
جامعه گریز
پرهیزگرا
مرزی
اختلال هذیانی
وابسته
اختلال هویت گسستی(اختلال شخصیت چند گانه)
نمایشی(تصنعی)
اختلال بحرانی متناوب
جنون دزدی
خودشیفتگی
وسواسی-بی اختیار
مبتلا به پارانویا(بدگمان)
کنش پذیر-پرخاشگر
مبتلا به اسکیزوفرنی(مبتلا به روان گسیختگی)
اسکیزوتاپیال


شرح
اختلال شخصیت تصنعی دربردارنده بیان احساسات بیش از حد و سعی در جلب توجه،از جمله نیاز شدید به مقبول بودن و حالت فریبندگی نامناسب است،که معمولاً در اوایل دوران بلوغ آغاز می شود.
علل،میزان وقوع و عوامل(فاکتورهای)ریسک
علت این اختلال ناشناخته است، ولی رویدادهای دوران کودکی و علم ژنتیک(وارثت) ممکن است از علل آن باشند. این اختلال در زنان بیشتر از مردان است،گر چه بعضی تصور می کنند که اغلب در زنان ساده تر قابل تشخیص است چون سعی در جلب توجه و آمادگی مسائل جنسی از نظر اجتماعی برای زنان کمتر قابل قبول است.
معمولاً افرادی که دچار این اختلال هستند قادر به کارکردن در سطح بالایی هستند و در کار و اجتماع می توانند موفق باشند. زمانی که روابط عاطفی پایان می یابند آنها سعی در درمان افسردگی دارند.
آنها اغلب هنگام بررسی واقع گرایانه این وضعیت ناکام می مانند، در عوض تمایل به مبالغه بیش از حد دارند.
مسئولیت شکست یا ناامیدی معمولاً به گردن دیگران انداخته می شود.
پیشگیری
مداخله بهداشت روانی به افرادی که آماده این شرایط هستند این امکان را می دهد تا راههای کارآمد فهم و بحث در مورد نیازهایشان را فرا گیرند.
نشانه ها(علایم)
• سعی مداوم در کسب مجدد اطمینان خاطر یا مقبول بودن
• ادا و اطوار بیش از حد با نمایش مبالغه آمیز احساسات
• حساسیت شدید به انتقاد یا نارضایتی
• رفتار یا ظاهر فریبنده و نامناسب
• ارتباط زیاد با ظاهر فیزیکی
• نیاز به مرکز توجه بودن(خودبینی،خودخواهی،خودمحوری)
• تحمل کم در مقابل شکست یا خشنودی درنگیده(با تأخیر)
• تغییر سریع حالات احساسی که ممکن است به نظر دیگران سطحی باشد.
• عقاید براحتی توسط دیگران تحت تاثیر قرار می گیرند، ولی اثبات با جزئیات مشکل است.
• گرایش به این باور که روابط صمیمانه تر از آن چیزی است که در واقعیت هستند.
نشانه ها و آزمایشها
معمولاً ظاهر، رفتار، سرگذشت و یک ارزیابی روان شناختی برای اثبات این تشخیص کفایت می‎کنند. آزمایشی برای تائید این تشخیص وجود ندارد.
چون این معیارها درون گرایانه هستند، در مورد بعضی از مردم ممکن است به اشتباه تشخیص داده شود که دچار اختلال هستند در حالی که در مورد افرادی که دچار اختلال هستند تشخیص داده نشود.
درمان
درمان اغلب سب افسردگی توأم با روابط احساسی زایل شده می شود. معالجه تأثیر کمی بر این اختلال می گذارد، ولی ممکن است به نشانه هایی از قبیل افسردگی کمک کند. روان درمانی هم ممکن است سودمند باشد.
عوارض
اختلال شخصیت تصنعی ممکن است بر روابط احساسی یا اجتماعی یک فرد یا توانایی آنها در دست و پنجه نرم کردن با زیانها یا شکستها تأثیر بگذارد.
آنها ممکن است تغییرات شغلی فراوانی را تجربه کنند، چون زود خسته می شوند و به سختی از پس شکست بر می‎آیند. چون آنها گرایش زیادی به تازگی و هیجان دارند، ممکن است در موقعیتهای پرمخاطره‎ای قرار گیرند. همه این عوامل منجر به ریسک بیشتری در افزایش افسردگی می شوند.
تحلیل شبکه‎ای- انتخاب در جایی که فاکتورهای(عوامل) زیادی باید هماهنگ و متناسب باشند.
چگونه باید از ابزار استفاده کرد:
تحلیل شبکه ای روشی سودمند است که در تصمیم‎گیری مورد استفاده قرار می گیرد. این روش زمانی بیشترین کارآیی را دارد که شما چند راه مناسب و فاکتورهای زیادی برای در نظر گرفتن در اختیار دارید.
گام اول در فهرست آوردن انتخابهای شما و سپس عواملی است که برای تصمیم گیری مهمند.
اینجا را در جدولی بگذارید، انتخابها برچسبهای ردیف و فاکتورهای عناوین ستون باشند.
پس از آن اهمیت نسبی این فاکتورها را در تصمیم‎گیری‎تان بیابید. اینها را با اعداد نشان دهید. ما از اینها استفاده می‎کنیم تا اولویتهای شما را طبق اهمیت فاکتور نظم و ترتیب دهیم. این مقادیر ممکن است بدیها باشند. اگر نباشند، سپس از روشی مانند تحلیل مقایسه دوتایی استفاده کنید تا آنها را تخمین بزنید.
گام بعدی رسیدگی به جدولتان است، برای فاکتورهای مهم در تصمیم‎گیری‎تان به هر انتخابی، امتیازی بدهید.
به هر انتخابی از صفر(ضعیف) تا 3 (بسیار خوب) امتیاز بدهید.
توجه کنید که شما نباید برای هر انتخاب، امتیازی متفاوت داشته باشید- اگر هیچ کدام برای یک فاکتور خاص در تصمیم گیر شما مناسب نباشند، پس همه انتخابها باید صفر باشند.
اکنون هرکدام از امتیازهایتان را در مقادیر اهمیت نسبی ضرب کنید. این اعتبار جامع و مناسبی به تصمیم گیری شما خواهد داد.
در پایان این امتیازها نظم و ترتیب داده شده را برای انتخاب هایتان جمع ببندید. انتخابی که بالاترین امتیاز را داشته باشد برنده
است.
منبع : اینترنت سال 2006
مترجم معصومه ابتیاع



لیست کل یادداشت های این وبلاگ