سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برتری دانشمند بر عابد، مانند برتری ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 90 اردیبهشت 2 , ساعت 4:34 عصر

پرخاشگری  چیست؟
رفتار پرخاشگرانه را خشونت و کلام پرخاشگرانه را پرخاشگری گویند . اعمال خشونت به دو شیوه جسمانی و کلامی است و علت و هدف هردو ، یک موضوع است.
رفتار پرخاشگرانه را خشونت و کلام پرخاشگرانه را پرخاشگری گویند . اعمال خشونت به دو شیوه جسمانی و کلامی است و
یکی از موضوعاتی که آسیبهای بسیار جدی به ارتباط میان زوجین وارد می کند، خشونت است. ممکن است بتوانید با سعی بسیار، همسرتان را برای خشونتی که نسبت به شما داشته، ببخشید ؛ ولی فراموش کردن آن، به ویژه اگر تکرار شود بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است.
خشونت، رفتاری است که در آن، یک نفر با عمل یا کلام به فرد دیگری حمله می کند و او را مورد آزار و اذیت جسمانی یا روانی قرار می دهد. آنچه درانجام خشونت بسیارآزار دهنده می باشد، تحقیری است که نسبت به فرد مقابل صورت می گیرد.
افرادی که از خشونت استفاده می کنند، همواره خود را محق می دانند و اعتقاد دارند فرد مقابل با رفتاری که داشته، آنها را وادار به خشونت کرده است. بارها شنیده ایم که گفته‎اند: « وقتی عصبانی می شوم کنترلی بر رفتارم ندارم، همسرم باید مراقب باشد تا مرا عصبانی نکند.»

این جمله تکراری هیچ گونه توجیه منطقی ندارد و هرگز قابل قبول نیست. موضوع ناراحت کننده‎تر اینکه چنین افرادی پس از اعمال خشونت از همسرشان عذر خواهی می‎کنند و توقع دارند به سرعت بخشیده شوند و همه چیز به حالت عادی باز گردد که این غیر ممکن است.
ممکن است همسر افراد خشن، پس از تلاش بسیار و گذر زمان، آنها راببخشند، ولی فراموش کردن رفتار پرخاشگرانه آنها ممکن نخواهد بود. افراد پرخاشگر باید به یاد داشته باشند تکرار این گونه رفتارها موجب می شود همسرانشان نتوانند آنها را عمیقاً دوست داشته باشند و این امر قطعاً منجر به دوری قلبها خواهد شد.
به یاد بسپاریم شاید در مواقع بسیاری، پرخاشگری های کلامی، آسیب بیشتری به همسر ما بزند. همسران توقع دارند همواره و درهرشرایطی احترام بین ایشان حفظ شود که این یک انتظار منطقی است. همسر ما درهرشرایطی انتظار دارد از او حمایت کنیم و این با پرخاشگری در تضاد مطلق است.
پرخاشگر، یاد گرفته است هرزمان که دچار ناکامی یا ناراحتی شد، از پرخاشگری استفاده کند؛ همه ما می دانیم رفتار یاد گرفته شده را می توان کنار گذاشت.
عمده ترین مشخصه افراد پرخاشگر پایین بودن اعتماد به نفس و ناتوانی در برقراری یک ارتباط انسانی است. معمولاً افراد پرخاشگر، زمانی چنین رفتاری دارند که در وضعیت قدرت یا برتری باشند ؛ یعنی زمانی که فرد مقابل آنها قوتی تر باشد، پرخاشگری نخواهند کرد که این نشان می دهد افراد پرخاشگر، حسابگرانه پرخاشگری می‎کنند.
توجه داشته باشید اگر پرخاشگری از طرف یک شخص غریبه باشد، شاید آن را فراموش کنید، ولی این برخورد از سوی عزیزانتان یا افرادی که به شما نزدیک ترند ، به خصوص از طرف همسرتان، اثرات مخرب بسیار قوی تر و ماندگارتری خواهد داشت. بخش خطر آفرین رفتارها یا کلمات پرخاشگرانه این است که افراد دیگری که شاهد این رفتارها هستند، پس از آن به خود اجازه می دهند به همسرتان بی‎احترامی کنند و حتی فرزندان شما نیز این روش را خواهند آموخت و هر زمان که احساس ناراحتی کنند، به راحتی به دیگران پرخاش خواهند کرد.
برای آن که از این پس نسبت به همسر خود خشونت به خرج ندهید، این دو نکته مهم را به خاطر بسپارید:
1- آنچه برای خود می پسندید، برای همسرتان نیز بپسندید .
2- در ذهن خود تکرار کنید که درهیچ موقعیت و به هیچ دلیلی، حق ندارید نسبت به همسرتان با خشونت رفتار کنید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ