راز تفاوت ساختار جسمی و روانی زن و مرد
حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گران بها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. زن با هوش فطری و با یک حس مخصوص به خود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده ی زور و بازوی مرد بر نمی آید و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است، که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است...
زن و مرد از نظر ساختار روانی و جسمی تام و کامل آفریده شده اند ، اما در مقایسه با یکدیگر ، هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که دیگری در پاره ای از آنها ضعیف تر است . برخی دیگر را هم به کلی ندارد. این امر ضمن آن که وظایف آنان را در زندگی روشن می سازد ، سبب می شود که هر کدام از مرد و زن به یکدیگر احساس نیاز نموده و زمینه ی جذب به سوی هم و تشکیل خانواده فراهم گردد.
از همین رو اگر هر کدام از زن و شوهر رفتار و اعمال خود را در زندگی براساس ساختار وجودی، ویژگی ها و وظایف تکوینی (خلقت) و تشریعی (دستورهای الهی و دینی) خویش تنظیم نمایند و جایگاه و منزلت خود را شناخته و از آن تجاوز نکنند، زندگی آنان سرشار از صلح ، صفا و همسردوستی خواهد بود.
خداوند حکیم زن را به جاذبه ها و ویژگی های خاصی مجهز نمود که از یک سو مرد خود را نیازمند به آنها دیده و به سمت زن گرایش می یابد و از سوی دیگر زن در پرتو آن خصوصیت ها نزد همسر خود از محبوبیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می شود.
پس تنها راه استحکام و افزایش محبوب و معشوق بودن زن نزد همسر آن است که اعمال، رفتار و گفتارش هماهنگ با فطرت، طبیعت و ساختمان وجودی اش باشد و به کج راهه و انحراف کشیده نشود و کارایی آن محبوبیت تکوینی و ابزارهای خدادادی را که به منظور نفوذ معنوی در قلب همسر و جذب او به طرف خویش، به زن عطا شده از بین نبرد، بلکه در تقویت و استمرار آنها بکوشد.
چه بسیار زنانی که با معرفت و آگاهی از تأثیر جاذبه های روحی، عاطفی و جسمی خویش در دل و روح مردان، از این موقعیت ویژه در بالا بردن ارزش خود و حفظ و افزایش محبوبیت خویش نزد همسرانشان و در نتیجه رسیدن به خواسته های معقول و مشروع خود بهترین استفاده را می برند و آن گونه که باید ، حیات خانوادگی خود و همسرانشان را به سوی حق و حقیقت به حرکت در می آورند.
در مقابل، برخی از زنان با سوء استفاده از آن جاذبه زنانه و نعمت های الهی و رعایت نکردن عفاف و حجاب عفیفانه ی اسلامی، خلع سلاح شده و تأثیر جاذبه های خود را به تدریج نزد همسر حال یا آینده خویش از دست می دهند؛ در نتیجه شخصیت و محبوبیت آنها متزلزل خواهد گشت و با انبوهی از حسرت در دنیا و آخرت دست به گریبان می شوند.
استاد فرزانه شهید مطهری در این باره چه زیبا فرموده است:
حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گران بها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. زن با هوش فطری و با یک حس مخصوص به خود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده ی زور و بازوی مرد بر نمی آید و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است، که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است... وقتی که زن مقام و موقع خود را در برابر مرد یافت و نقطه ی ضعف مرد را برابر خود دانست، همان طور که متوسل به زیور و خودآرایی و تجمل شد که از آن راه، قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نیز شد ، دانست که نباید خود را رایگان کند ، بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیز کند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.
در این مقالات به توفیق الهی آن ابزارها و جاذبه های زنانه را که در تحکیم شخصیت و افزایش محبوبیت او در نظام خانواده نقش به سزایی دارد ذکر کرده و به تحلیل و بررسی هر کدام درباره زنان عفیف و با حجاب و زنان بی حجاب و بد حجاب می پردازیم.بعد از تعطیلات با این سلسله مقالات با ما همراه باشید.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
روانشناسی هیجان
انواع هیجان
مفهوم تاب آوری (Resiliency ) و کاربرد آن در پیشگیری از اعتیاد
تیک چیست؟
لجبازی کودکان
اختلالات رفتاری کودکان
چگونه با کودک از مرگ بگوییم
چگونه با رفتــــارهای ناسازگارانه فـــــرزندان برخورد کنیم ؟
روشهای بهتر خوابیدن کودکان -فرزندان ناسازگار
چگونه کودک بیش فعال را از بازیگوش تشخیص دهیم؟
غذاهایی که بچه ها را آرام میکنند
رفتار و اعمال ضد اجتماعی
آتیسم معضلی میباشد که در بچگی اتفاق می افتد و شخص مبتلا به آن بر
پرخاشگری چیست؟
[عناوین آرشیوشده]